Over ons
Hoe het allemaal begon ...
Van kolen naar kachels
We schrijven 1966. Wilfried Mol is, samen met zijn vrouw Brigitte Claerhout, al een tijdje in de voetsporen getreden van zijn vader Octaaf. Op dat ogenblik rijdt hij als 25-jarige rond met kolen. Op vraag van enkele klanten, start hij met de verkoop van kachels. Die eerste kachels, 16 in totaal, worden tentoongesteld in een slaapkamer van de ouderlijke hoeve. Op een blauwe maandag rijpt het idee om deel te nemen aan de Handelsbeurs in Waregem. Een ingeving die de loop van de geschiedenis zou veranderen.
Het brandende rad & de eerste toonzaal
Die eerste Waregemse Handelbeurs werd een succes. Op tien dagen tijd werden er 54 kachels verkocht. Al snel verspreidde zich het gerucht dat je op ‘die boerderij’ in Vichte kwalitatieve kachels kon kopen. Twee jaar later stonden Brigitte en Wilfried opnieuw op de beurs … met de grootste stand.
Met de bouw van de nieuwe toonzaal kwam er letterlijk meer ruimte. Leveranciers van kachels waren vaak ook importeurs van andere aanverwante goederen. Al snel werden naast kachels ook fornuizen en wasmachines verkocht. De groei van het bedrijf bleef aanhouden en de verdeling van kolen en mazout verloor steeds meer aan belang. In 1971 besloten Brigitte en Wilfried te stoppen met het verhandelen van die handelswaren.
Kachels worden ingehaald
De consumptiemaatschappij komt in de beginjaren 70 volop op gang. Zo raken bijvoorbeeld hifi-apparatuur en huishoudtoestellen steeds meer ingeburgerd. Brigitte en Wilfried spelen hierop in. De toonzaal breidde uit en naast kachels, fornuizen en wasmachines werden nu ook keukens, huishoudtoestellen en tuinmateriaal aangeboden. De zaken gaan goed. Door het succes kon de firma Mol blijven investeren. Op het einde van de jaren zeventig, in 1979 om precies te zijn, werden volledig nieuwe toonzalen gebouwd. De bestaande toonzalen kregen een bestemming als magazijn.
Mol wordt molecule
Met de jaren 80 brak een nieuw tijdperk aan. Dochters Els en Sylvie stapten ondertussen mee in het bedrijf samen met hun respectievelijke echtgenoten. Door deze fundamentele verandering in manier van werken, het steeds groeiende aanbod én het feit dat Franstalige bezoekers de naam ‘Mol’ maar moeilijk konden uitspreken, werd de bedrijfsnaam in 1984 omgetoverd naar molecule.
Molecule & media
Gezien op VTM
De lancering van VTM had ook voor molecule grote gevolgen. Als een van de eersten waren we te zien met televisiespotjes op de commerciële omroep … met een ware volkstoeloop tot gevolg. Het partnership tussen molecule en VTM blijft een succes. Vooral ook via sponsoring van programma’s. Het meest bekende voorbeeld is de samenwerking met ‘Rad van Fortuin’. De streelmeisjes toonden met plezier de vele prijzen die molecule ter beschikking stelde van de winnaars.
Gezien op WTV: Kürts huis
Kürt Rogiers speelde ooit ook een belangrijke rol bij molecule. In de periode 2003-2004 was hij vaste bewoner van Kürts huis. Een kijkwoning vlakbij onze winkel, ingericht met alleen maar producten die bij molecule te koop waren. Een wekelijks programma op WTV toonde Kürt waarin hij in zijn (molecule-)huis heel wat gasten ontving. Iedereen kon op bezoek komen in het huis voor € 1. Het totale inkomstenbedrag werd overgemaakt aan Cliniclowns.
Not so ready for Get Ready
Tijdens ons bestaan hebben we ook heel wat beroemdheden over de vloer gehad. Iets waar we eigenlijk best fier op zijn.
Op zaterdag 21 december 1996 trad Get Ready op en dat zorgde voor een echte volkstoeloop. Hoewel het concert pas gepland was om 17.30u stonden de fans zich al van in de voormiddag te verdringen om de beste plaatsen te bemachten. Dat dit tot toestanden leidde zal niet verbazen. Uiteindelijk werd het een absolute topbeleving voor alle aanwezigen. Onze liefde voor Vlaamse muziek was toen diep, zo diep ...
Indeling
Gelijkvloers
Bij molecule serveren we onze klanten een zo breed mogelijk gamma van producten. Verdeeld over meer dan 20 afdelingen en verschillende tientallen productcategorieën. Denk daarbij aan meubelen, keukens, badkamers, dressings, verlichting, decoratie, tapijten, gordijnen, verf, behang, klein en groot elektro, inbouwtoestellen, tv, audio, multimedia, telefonie, alles voor doe-het-zelf, tuin en terras, dier, sport en vrije tijd, koken en tafelen en veel meer.
Eerste verdieping
Fashion. Fashion. Fashion. Niets dan mode op onze eerste verdieping die in 2012 officieel werd geopend. We bieden een brede waaier van modemerken aan voor kids, vrouwen en mannen. Ook voor lingerie en swimwear kun je op de fashion-afdeling terecht. Alles op een structurele en aantrekkelijke manier gepresenteerd. Een team van enthousiaste modeprofessionals helpt elke bezoeker met haar of zijn keuze.
Molecule & toekomst

Zonnepanelen
Boven op het dak van onze gebouwen ontvouwt zich een enorme oppervlakte zonnepanelen, vervaardigd uit polychristalijn. In april 2013 werd besloten een installatie, met een oppervlakte van meer dan vier voetbalden, te plaatsen om de winkel mee van elektriciteit te voorzien.
Tijd voor een nieuw tijdperk
Vandaag bereiken ons veel vragen waarop we niet direct een passend antwoord klaar hebben. Zullen mensen nog wel gaan winkelen in de toekomst? Als ze gaan winkelen, welke beleving willen ze dan ervaren? Moeten er meer productpresentaties komen of net minder? Welke bijkomende services worden er verwacht? … We zijn op dit ogenblik dan ook hard aan het werk om ons zo goed mogelijk op die toekomst voor te bereiden. Want we willen er met molecule zeker nog minstens een halve eeuw bijdoen.